mandag 18. april 2011

Anders Ilar - Stories Of Old (yardrec 002) 2010


Svenskene har full kontroll på de fleste musikksjangere, og elektronika er intet unntak.
Min svenske navnebror Anders Ilar er en av gromgutta innenfor europeisk "leftfield" elektronika, og hans siste fullengder "Stories Of Old" viser tydelig at statusen er velfortjent.
Ilar debuterte med en 12" på det tyske undergrunnselskapet Plong! i 2001, og har siden den gang gitt ut en rekke gode utgivelser, i tillegg til å ha jobbet med relativt kjente navn som f.eks Apparat.
"Stories Of Old" er mannens tiende og kanskje beste album, og er en eneste lang fest for ører og sjel. Riktignok en noe neddempet og fokusert fest, hvor det passer bedre å slappe av i go´stolen enn å shake rompa på dansegulvet. En fest hvor mørke neonlys erstatter svette glowsticks.
Ilar byr altså på en meget behagelig og svevende lytteropplevelse, dog hele tiden med en stødig beat i bunnen. Musikken har en klare referanser til ambient og klassisk IDM, og man hører definitivt hint av tidlig Aphex Twin. Men i låta "Unconditional Surrender" tar Ilar på seg dubstepskoene og serverer drøye syv minutter med eksepsjonell bra dubstep-techno, eller "post-dubstep" om du vil. Ekstra morro er det iallefall at akkurat den låta er representert i to remix utgaver, i tillegg til originalutgaven.
Jeg rakk aldri å sette meg ned med denne skiva når den kom i fjor, men jeg er sjeleglad for at jeg fikk bestilt et eksemplar av den limiterte CD utgaven (kun trykket i 500 eks) før den forsvant fra det fysiske markedet og ut i det digitale cosmos.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar